Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

Έχουν ψυχή κι αισθήματα στα ξένα υποφέρουν.

Έχουν φωνή τα μάρμαρα και λένε ιστορίες.
Τις έμαθαν από αυτούς που τα ‘χουνε δουλέψει.
Έχουν ψυχή κι αισθήματα στα ξένα υποφέρουν,
αιχμάλωτα αισθάνονται έως να επιστρέψουν.

Οι κλέφτες που τα χαίρονται και οι κλεπταποδόχοι
γνωρίζουν μέσα τους καλά πως λάθος είναι, ύβρις
να καμαρώνουν σαν πουλιά, σαν κείνο του Αισώπου,
με ξένα που στολίστηκε, ωραίο για να δείχνει.

Χρέος του κάθε Έλληνα, αν Έλληνας το νοιώθει
σαν Ερινύες διαρκώς αυτό να τους το λέμε.
                                Πάν Καρτσωνάκης
Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ ΕΔΩ
Η Αρχαία Ελλάδα αποτελεί πυξίδα πολιτισμού για όλους τους λαούς του κόσμου. 
Τα αρχαία εκθέματα προσελκύουν εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο στην Ελλάδα, 
όμως χιλιάδες είναι τα παραδείγματα αρχαιοελληνικής τέχνης 
που μπορεί κανείς να βρει σε μουσεία του εξωτερικού. 
Η ομάδα του ellines.com ξεχώρισε τις 5 αρχαιότητες που βρίσκονται σε μουσεία
 στο εξωτερικό και αναδεικνύονται, βάσει της δημοφιλίας τους 
ως τα κορυφαία εκθέματα των συγκεκριμένων μουσείων.

1. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα – Βρετανικό Μουσείο

Η Ζωοφόρος του Παρθενώνα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εκθέματα 
στο Βρετανικό Μουσείο. Στο μουσείο στεγάζονται ακόμα 15 από τις 92 μετόπες 
του Παρθενώνα, καθώς και μια από τις έξι Καρυάτιδες του Ερεχθείου. 
Από το 1987, το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα έχει ενταχθεί 
στην επίσημη ατζέντα των θεμάτων της UNESCO, συζητείται ανά διετία
 στις συνεδριάσεις της Διακυβερνητικής Επιτροπής και κάθε φορά υιοθετείται 
σύσταση από τα κράτη-μέλη για την προώθηση του ζητήματος.

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα που αποσπάστηκαν, αποτελούν περίπου
 το 60% του συνόλου του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα, που σώζεται σήμερα.

2. Αφροδίτη της Μήλου – Μουσείο Λούβρου

Η Αφροδίτη της Μήλου είναι ένα από τα διασημότερα πρωτότυπα 
αρχαία ελληνικά γλυπτά παγκοσμίως. 
Βρέθηκε την άνοιξη του 1820 σε αγροτική περιοχή της Μήλου. 
Το άγαλμα βρέθηκε σε πάνω από 6 χωριστά κομμάτια και κατέληξε
 ένα χρόνο αργότερα στο Μουσείο του Λούβρου, όπου και εκτίθεται μέχρι σήμερα. 
Στο μουσείο της Μήλου υπάρχει ένα πιστό αντίγραφό του, το οποίο έστειλε αργότερα 
ως δωρεά το Λούβρο. 
Ο Δούκας Ντε Ριβριέρ παρουσίασε το άγαλμα στον Λουδοβίκο τον 18ο,
 ο οποίος το δώρισε την επόμενη χρονιά στο Μουσείο.
Το έργο έχει δουλευτεί σε χωριστά κομμάτια, τα δύο βασικά από τα οποία 
στη συνέχεια ο δημιουργός συνέδεσε στους γλουτούς, εκεί που πέφτουν 
και οι πτυχώσεις του ενδύματος. 
Χωριστά είχε δουλευτεί και το αριστερό χέρι αλλά και το αριστερό πόδι,
 όπως και το δεξί. 
Η θεά στα μαλλιά φέρει κεφαλόδεσμο (ταινία)
 από την οποία πίσω ξεφεύγουν βόστρυχοι.

3. Νίκη της Σαμοθράκης – Μουσείο Λούβρου

Η Νίκη είναι ένα από τα πέντε πιο δημοφιλή έργα στο Μουσείο του Λούβρου, 
το οποίο προσελκύει περίπου 10 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο. 
Δεδομένης της σημασίας του και το βάρος του, ήταν η πρώτη φορά 
από το Β Παγκόσμιο Πόλεμο που το άγαλμα μεταφέρθηκε και η πρώτη φορά
 που αποκαταστάθηκε μετά την εγκατάστασή του στη σκάλα του Μουσείου.
 Όταν το άγαλμα μεταφέρθηκε στο Παρίσι από το νησί της Σαμοθράκης, 
το άγαλμα ήταν σπασμένο σε διάφορα κομμάτια. 
Εμπειρογνώμονες του Μουσείο στα τέλη του 19ου αιώνα κάλυψαν 
τις αρθρώσεις με γύψο και τις έβαψαν. 
Η ομάδα αποκατάστασης αντικατέστησε το γύψο με μια ουσία από μαρμαρόσκονη.
 Η Νίκη στεκόταν αρχικά στη Σαμοθράκη σε ένα βράχο που υψώνεται
 πάνω από το πλάτωμα του Ιερού των Μεγάλων Θεών, ένα συγκρότημα 
από δώδεκα ναούς αφιερωμένους σε διάφορες θεότητες δημοφιλείς στην αρχαιότητα.

4. Βωμός του Ναού του Διός της Περγάμου 
Μουσείο Περγάμου στο Βερολίνο

Ο βωμός της Περγάμου (181-159 π.Χ.) αποτελεί ίσως το περισσότερο
 ακέραια σωζόμενο γλυπτό σύνολο της Ελληνιστικής περιόδου. 
Η κατασκευή (διαστάσεων 35,65 μέτρα πλάτος και 33,4 μέτρα βάθος) 
του έργου ξεκίνησε μετά τις νίκες του Ευμένη επί του Πόντου και της Βιθυνίας 
και την καθιέρωση της γιορτής των Νικηφορίων.  
Η Πέργαμος δημιουργήθηκε, με πρότυπο την Αθήνα, γύρω από μια ακρόπολη, 
πάνω στην οποία κτίστηκε αυτός ο ναός αφιερωμένος στον Δία. 
Στην πραγματικότητα αποτελούσε έναν ανεξάρτητο τόπο λατρείας,
 χωρίς να συνδέεται με κάποιο συγκεκριμένο ναό. 
Το ενδιαφέρον που παρουσιάζει ο βωμός, εκτός βέβαια 
από τις μνημειακές του διαστάσεις, έγκειται στις ανάγλυφες παραστάσεις
 της ζωφόρου (ύψους 2,3 μέτρων και μήκους περίπου 120 μέτρων), 
η οποία κοσμούσε το πόδιο του βωμού. 
Απεικονίζεται μία πολυπρόσωπη -περίπου στις 100 μορφές
 χωρίς να υπολογίζονται τα ζώα- και γεμάτη ένταση μάχη 
μεταξύ των θεών και των γιγάντων.

Το 1978 ο Γερμανός μηχανικός Carl Humann ξεκίνησε επίσημες ανασκαφές 
στην ακρόπολη της Περγάμου. 
Μετά από διαπραγματεύσεις με την Τουρκική κυβέρνηση, η οποία
 συνεργάστηκε στην ανασκαφή, συμφωνήθηκε ο βωμός και η ζωφόρος 
να περάσουν στην κυριότητα των Μουσείων του Βερολίνου.

5. Αρπιστής – Μητροπολιτικό Μουσείο
 Νέας Υόρκης (ΜΕΤ)

Τα μαρμάρινα ειδώλια αποτελούν το σπουδαιότερο δημιούργημα 
του Κυκλαδικού πολιτισμού και ανάμεσα σ’ αυτά εξέχουσα θέση κατέχει 
το αγαλματίδιο του «Αρπιστή». 
Η χρονολογία κατασκευής του πιθανολογείται ανάµεσα στο 2800 – 2300 π.Χ.

Ο Αρπιστής, βρίσκεται στην αίθουσα αίθουσα
 «Robert and Renee Belfer Court» του ΜΕΤ 
που φιλοξενεί έργα κυκλαδικού πολιτισµου.

Δεν υπάρχουν σχόλια :